Módní návraty I: 50. léta

 

V posledních několika letech byl celý módní svět doslova pohlcen horečkou retro mánie. V hledáčku módních tvůrců se postupně ocitla móda let 50., 60. i 70. a nyní jim na paty šlapou i léta 80. a 90. Pravda, inspirace trendy minulých let byla pro módu příznačná vždy, ale je až s podivem, jak silná vlna této inspirace nás zasáhla v současnosti. Také míra inspirace je podivuhodná, když šaty ušité sotva včera ve stylu -tých let bychom bez kapky zaváhání mohli označit za šaty pocházející přímo z doby oněch příslušných -tých let.

Pokud vás tato nebývalá vlna retra také oslovila (a upřímně: koho by ne), pak právě vám je určen náš krátký seriál Módní návraty, v němž se postupně vrátíme do minulých dekád módní tvorby, podíváme se, co bylo pro módu jednotlivých desetiletí typické a z jakého podhoubí tehdejší trendy vyrůstaly.

V první části se vrátíme k módě tzv. padesátek.

 

Móda padesátek

 

Patří k paradoxům dějin, že základní linie šatů, jež se stala synonymem pro celé období padesátek, se objevila již koncem let čtyřicátých, konkrétně v roce 1947. A nebyl to nikdo jiný než Christian Dior, který tuto linii představil na módní přehlídce ve své kolekci pod názvem Corolle – tedy okvětí, jež se stalo základní inspirací pro předváděné sukně ve tvaru obráceného květu. Když však překvapená šéfredaktorka amerického vydání časopisu Harper­`s Bazaar Carmel Snow vykřikla: „To je úplná revoluce, milý Christiane. Tvé šaty mají tak nový vzhled,“ bylo rozhodnuto. Název Corolle byl rázem ten tam a patrně jen málokdo si jej dnes spojí s vpravdě historickou módní přehlídkou. Ta již navždy zůstane spojena se slovy Nový vzhled - New look. A to je další paradox dějin, protože na této linii vlastně nic nového nebylo. Lze ji totiž pokládat za návrat ke šněrovačkám, bohatým sukním a vosímu pasu, tak typickým pro módu 19. století. Silueta Nového vzhledu se vyznačovala oblými nebo svažujícími se rameny, výraznými, vysoce posazenými prsy, velmi útlým pasem tvarovaným krátkým korzetem a dalším prádlem, oblými, vypodloženými boky a velmi objemnými, bohatě nabíranými sukněmi midi délky, jejichž šířky bylo dosaženo pomocí většího množství látky a spodničky. Definicí módy pro celé desetiletí se stal ikonický kostým Bar z pařížské přehlídky, který všechny tyto parametry přesně vystihoval. Nová silueta tvaru přesýpacích hodin způsobila opětovný rozkvět vyztužených korzetů a krinolín a opětovnou poptávku po velkém množství drahých látek.

Jedním z nejvýraznějších kritiků Diorova Nového vzhledu byla jistá módní návrhářka, a tou nebyl nikdo menší než sama Coco Chanel. Těžko se však tomu lze divit. Byla to totiž právě ona, kdo svého času prosazoval názor, že šaty by měly být co možná nejjednodušší a pohodlné na nošení. Proto na ni Diorův styl, který opět spoutal ženské tělo do korzetů a krinolín, musel působit jako pověstný rudý hadr. Také spisovatelka Simone de Beauvoir pokládala new look za „nevolnickou eleganci,“ když ženy musely opět tvarovat své tělo bez ohledu na přirozené proporce. Jiní kritizovali obrovskou spotřebu látek, které tyto modely vyžadovaly. Hlasy kritiků však přesto nezabránily tomu, aby se nový vzhled plně prosadil. Bezpochyby tomu napomohlo, že ženy toužily zapomenout na válečnou dobu plnou strádání, kdy také oblečení patřilo ke komoditám, jež byly pouze na příděl. Hranaté oděvy se širokými rameny nevyžadující příliš mnoho látky tak vystřídaly modely plné extravagance a ženskosti.

Také večerní toalety vycházely z nové linie. Oblíbeným se stal korzetový živůtek bez ramínek se širokou sukní sahající až na zem. Novinkou byly tzv. koktejlové šaty, které se nosily při koktejlových večírcích konaných v podvečerních hodinách. Nejčastěji měly také onu romantickou siluetu s přiléhavým živůtkem a bohatou sukní, ale jejich délka sahala jenom do poloviny lýtek a někdy se objevila i méně pompézní pouzdrová varianta. K nim nesměly chybět obligátní koktejlový klobouček se závojem a rukavičky.

Ve Spojených státech se v padesátých letech zrodil „teenager.“ Mladý člověk, který se nebál nahlas prosazovat své názory na životní styl i módu. Zdrojem inspirace se pro mládež stali rebelující hrdinové z filmů – Divoch Marlona Branda a Rebel bez příčiny Jamese Deana. Zatímco však kritizovali konzumní život a uniformitu svých rodičů, sami se také oblékli do jakési uniformy. Tou se jim stala kožená bunda, bílé tričko a džíny, tak jak to viděli u svých filmových hrdinů. Protože se však tato „uniforma“ tolik lišila od formálního oblečení nošeného jejich rodiči, byla veskrze žádoucí.
Dívky si začaly oblékat květované nebo bílé halenky, někdy jen těsný propínací svetřík s tříčtvrtečními rukávy, spolu s ohromnými kruhovými či stupňovitými sukněmi, k nimž si podomácku škrobily spodničky v cukerném roztoku. Punčochy nahradily ohrnuté bílé ponožky. I ony přebíraly styl svých oblíbených filmových hrdinek. Černé vesty zapínané na zádech a přiléhavé sukně s lodičkami na vysokých podpatcích nebo capri kalhoty doplněné balerínkami, tak jak je nosily filmové hvězdy Brigitte Bardot a Audrey Hepburn, se staly oblíbenou součástí jejich šatníků.

Kalhoty se již poměrně dlouho snažily stát nedílnou součástí dámské garderoby, ale teprve v 50. letech se jim to konečně podařilo. Sice se staly pouze neformálním kusem oděvu, dívkám bylo například zakázáno nosit je do školy, ale zato velmi běžným. Byly úzké, často ve zkrácené délce a se zapínáním na boku.
Ve stejné době se zrodil další fenomén, jehož popularitu od té doby až do současnosti nic nepřebilo, a tím byly džíny. Původně pracovní kalhoty z plachtoviny, nošené americkými námořníky během 2. světové války i pracujícími ženami, se díky filmům s Brandem a Deanem staly znakem rebelství, což jim zajistilo popularitu mezi mládeží. Obdobně se popularity dostalo i košilím s krátkým rukávem nebo kostkovaným vzorům, protože působily tak neformálně.

Móda 50. let dnes bývá spojována s pojmem retro snad nejvíce. A z ní je to právě móda rebelující mládeže amerických padesátek, která inspiruje současné oděvní designery nejvýznamněji.

 

O tom, že „padesátky" inspirují i v dnešní době, se můžete přesvědčit v naší kolekci

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info