Audrey Hepburn a její dvorní návrhář

 

Audrey Hepburn a její dvorní návrhář

 

Audrey Hepburn se za svého života stala módní ikonou, která inspirovala nejednu ženu. Jednoduché linie a střihy, výrazné barvy, sladěné doplňky, tím vším získala obdiv žen, které její styl kopírovaly. Ovšem kdybychom si její šaty oblékly dnes, sotva by se nám někdo vysmíval, že jsme vybíraly z babiččiny skříně. Naopak bychom byly velmi aktuální, vždyť minimalismus, jímž se tyto modely vyznačují, patří k hlavním módním trendům i dnes. Kdo ví, možná za stálou aktuálnost může sama herečka, jejíž osobnost povýšila každý z jejích modelů na ikonický kousek nadčasové elegance, který jen tak nelze odstranit z přehlídkových mol. Sama Audrey však samozřejmě nebyla autorkou těchto skvostných úborů. Jím byl původem francouzský šlechtic Hubert de Givenchy, zakladatel stejnojmenné módní značky.


         Poprvé se setkali v roce 1954 před natáčením filmu Sabrina, kdy jeho režisér Billy Wilder chtěl, aby se hlavní hrdinka, která se má proměnit z nevzhledného káčátka na okouzlující světaznalou dámu, jež může být ozdobou každého večírku, pro tuto roli oblékla do garderoby od francouzských návrhářů. Jelikož slovutný mistr Balenciaga právě chystal svojí další kolekci a nikdo si nedovolil jej rušit, poslala produkce Audrey do ateliéru jeho žáka, Huberta de Givenchy. I on však připravoval novou kolekci, proto herečce sdělil, že nebude mít čas pro ni něco ušít. Ale Audrey byla neoblomná, a tak jí nakonec dal vyzkoušet alespoň oblečení ze své minulé kolekce. Návrhář později vzpomínal, jak se hubená nakrátko ostříhaná dívka, která za ním přišla oblečená v úzkých cigaretkách, přiléhavém tričku, balerínkách a slaměném klobouku s nápisem Venezia, po přestrojení do jeho modelů změnila k nepoznání. Sama Audrey byla šťastná a řekla návrháři, že přesně toto hledala. Režisér Wilder akceptoval její výběr k nelibosti Edith Head, slavné hollywoodské kostymérky, původně odpovědné za kostýmy všech osob, která se musela spokojit s tím, že oblékla jen vedlejší postavy filmu. Přesto bez zaváhání a bez jakékoliv zmínky jména francouzského návrháře přijala Oscara za kostýmy k filmu, a dokonce až do smrti tvrdila, že slavný výstřih décolleté Sabrina byl její nápad. To rozezlilo Audrey natolik, až se zařekla, že už v každém filmu, v němž bude hrát, jiné kostýmy, než od Givenchyho neobleče. A jak řekla, tak také udělala.


         Ze všech filmů, jako např. Šaráda, Funny Face a další, zvláštní místo zaujímá Snídaně u Tiffanyho, jejíž hlavní postava Holly Golightly se stala přímo kultovní osobností. A přitom Holly je vlastně dívka „lehkých mravů,“ prostitutka, která si „za 50 dolarů obléká toaletu.“ Ale kdo si na to vlastně dnes ještě vzpomene, hereččin osobní vklad a kostýmy navržené Hubertem de Givenchy z ní vytvořily dámu a ikonu elegance. A to do té míry, že fotografie herečky v kostýmech z filmu jsou dodnes vděčnou dekorací rozličných druhů předmětů, a že dokonce ony slavné „malé černé“ neváhal někdo v roce 2006 vydražit za sumu 800 tisíc dolarů.


         Herečka vždy tvrdila, že kostýmy od Givenchyho ji pomáhají při ztvárňování postav, měla pocit, že oblečená v jeho kostýmech nemusí postavu hrát, že jí zkrátka je. Módnímu domu byla věrná nejen na filmovém plátně a s návrhářem ji pojilo pevné přátelství, sám Givenchy tvrdil, že pro něj byla jako sestra.
         Těžko říci, co by se stalo, kdyby se ti dva nikdy nesetkali. Ale je dost dobře možné, že Hubert de Givenchy by nezískal takový věhlas a Audrey Hepburn by se nikdy nestala ikonou módy. Givenchy jednou prohlásil: „Oblékal jsem hodně hvězd: Lauren Bacall, Marlene Dietrich i Elizabeth Taylor. Ale nikdy nikdo nechtěl kopírovat to, co nosily. Zato každý chtěl vypadat jako Audrey Hepburn.“

 

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info