Módní návraty V: 90. léta

 

Pád železné opony na samém konci 80. let otevřel hranice mezi Východem a Západem a díky médiím informujícím o událostech po celém světě začali lidé stále silněji pociťovat sílící trend globální vesnice. Kulturní sféra a potažmo s ní i svět módy se tříštil a sílil eklektismus. Zároveň v 90. letech začala silně rezonovat témata ekologie a životního prostředí.

 

90' – Nebarevná móda

 

O módě 90. let se někdy říká, že byla nevýrazná, ba přímo nebarevná. Je pravdou, že efektní móda plná pestrých barev a předimenzovaných siluet, tak typická pro osmou dekádu, přestala táhnout. Okaté snahy upozornit na svou osobu za pomoci oděvů, byly najednou vyčpělé a nedůležité. Do popředí pozornosti se dostala témata spojená s otázkami ekologie. Zvýšený zájem o problematiku životního prostředí přinesl i otázky kolem šetrnosti a nezávadnosti výroby textilních materiálů. Důraz se začal klást především na kvalitu a nadčasovost oděvů.

Trend pronikání sportovních prvků do běžné módy, který se objevil již v předchozím desetiletí, úspěšně přetrval, a ještě se prohloubil. Přinesl s sebou i požadavek po maximální funkčnosti oděvů. Ten byl nasycen novými typy syntetických i směsových materiálů a jejich netradičními úpravami. Teď již nebylo možné jednoznačně určit, zda je látka přírodní nebo syntetická. Textilie se staly velmi příjemnými na omak, byly stále méně hmotné a co každý uvítal snad nejvíce, bylo možné je mnohem snadněji udržovat.
Tyto úžasné novinky jako by vytěsnily zájem o tvarování oděvů. Proto devátá dekáda nepřinesla do této oblasti nic převratně nového, pouze se vystřídaly retro styly všech předcházejících desetiletí, aby koncem 90. let zavládla věcná a střízlivá móda. Nové však bylo stírání rozdílů mezi pánským a dámským oblečením, mezi jednotlivými sezónami a mezi materiály typickými pro určité roční období.

Efektní velitelská móda (více o ní zde), tak typická pro 80. léta, v nové dekádě přešla do méně teatrální podoby. Prim začaly hrát minimalistické střihy, kvalitní látky a neutrální barvy. Nejtypičtější barvou se pro 90. léta stala černá.

Od hlavního proudu konfekční módy se oddělila tzv. „mladá móda" a úspěšně se chopila všech subkulturních stylů.
Dokladem pronikání pouličních subkultur do oblasti vysoké módy se stal „grunge." Tímto termínem se označoval řezavý zvuk elektrické kytary, tak typický pro tento hudební styl. Grunge vzhled, který se zrodil v ulicích amerického Seattlu, s sebou přinesl módu neokázalého oblečení. Plandavé, vytahané oděvy ve škále ponurých barev, schválně se tvářící jakoby byly notně obnošené nebo poničené, sice odkazovaly na bezdomovce, ale spíše v sobě nesly notnou dávku cynismu, protože byly svými nositeli draze zaplaceny. To se však nakonec tomuto stylu stalo osudným, protože pro podobné oblečení stačilo dojít do nejbližšího second handu.

Touha dráždit a šokovat, ale především tak na sebe upozornit a dobře vydělat, přinesla do módy silný vliv erotického náboje. Návrháři se snažili šokovat koženými společenskými oděvy a korzety, šaty ušitými z vyztužených podprsenek. Provokovaly společnost oblečením ve stylu klášterních rouch s neskrývanými odkazy na religiózní předměty. Avšak vyzývavá podoba, kterou jim vtiskli, rozhodně nemohla být spojována s odkazy na tradiční hodnoty, s nimiž svou tvorbu halasně propagovali.
Moderními se staly šaty prádlového typu, kdy to, co bylo vždy pod šaty skryto, bylo nyní navrchu ukazováno. Ke slovu se opět dostaly vysoké jehlové podpatky, velmi krátké sukně a výrazně nabarvené rty a tváře. Ale již v polovině 90. let se tento vyzývavý trend vytratil. Ke slovu opět přišla klasika v podobě 50. let. Návrháři představili krásné elegantní kostýmy v růžové a modré barvě, ale jak se brzy ukázalo v obchodech, zákaznice příliš nenadchly. Bylo jasné, že barvy (jen s čestnou výjimkou sportovní módy) moc netáhnou, důležitějším aspektem při výběru oděvu se stala jeho nadčasovost a kvalita.

V polovině 90. let bylo možno rozeznat hned tři typy ženy. První kladla důraz na modernost a puristickou čistotu, oblíbila si jednoduchou a romantickou módu jemně nadýchaných šatů z transparentních látek. Druhá se vyznačovala zaměřením na exotické prvky převzaté od různorodých etnik, potrpěla si na potištěné tkaniny a dekorativní střihy. Konečně třetí zajímala zejména funkčnost materiálů, využívala technické typy textilií, které se původně využívaly pro sportovní dresy.
Nebyl problém, aby si každá žena mohla bez obav vybírat jen podle svého vlastního vkusu a nálady. Každá sezóna totiž přinášela hned několik různorodých stylů.

Dalším ze subkulturních stylů, jehož vliv se nesmazatelně zapsal do hlavního proudu, byl styl techno. Protože si liboval především ve funkčnosti, příliš nepřekvapí, že s sebou přinesl vlnu uniformity. Ulice byly zaplaveny stejnými pytlovými kalhotami, tričky, botami i nylonovými batůžky.

A tak probíhal konec tisíciletí ve znamení oscilací mezi uniformitou a individualismem. Na jedné straně byla snaha zařadit se a někam patřit, na druhé touha nevypadat jako každý, odlišit se a nebýt obětí módy.
Generace 90. let, nazývaná generací X, dovedně vykrádala kulturní skříně minulosti a ochotně přijala v minulosti opovrhované subkulturní styly, které se ze své domovské hudební sféry přestěhovaly do světa komerční módy.

Nastupující globalizace a masívní rozšíření internetu také ovlivnily svět módy. Každá značka a návrhář mohli nyní představovat své kolekce celému světu bez omezení, a celý svět si je prostřednictvím webových obchodů mohl také bez omezení obléknout.

 

Kterým stylům módy „nebarevné" dekády dáváte přednost vy? Kvalitnímu minimalismu, funkčním oděvům, ležérnímu stylu grunge nebo ještě něčemu úplně jinému? Přemýšlet můžete nad naší kolekcí!

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info