Módní návraty IV: 80. léta

 

Dekáda 80. let se do historie zapsala jako období nebývalého ekonomického vzestupu. Trhy rostly, lidé bohatli a toužili své bohatství náležitě ukazovat. To se projevilo nejen při nákupech domů, aut a dalšího spotřebního zboží. Touha ukázat, že na to mám, se projevila i v oblékání.

 

80' – Velitelský styl

 

Móda 80. let pokračovala v trendu započatém již v předchozím desetiletí, který by se dal popsat slovy o nespoutané různorodosti. Neexistovala jedna univerzální, všeobjímající móda, ale množství různých „mód," nebo lépe řečeno stylů.

Pro 80. léta se stala příznačnou generace mladých mužů, kteří disponovali dostatečně velkými příjmy získanými nejčastěji operacemi na finančních trzích. Vžil se pro ně pojem „yuppies" - young urban professionals - mladí městští profesionálové. Své úspěchy ve vydělávání peněz se nebáli ukázat při jejich utrácení. Nákupy zahrnovaly nejen renesanční vily v Itálii, nákladné vybavení domů, včetně mahagonového nábytku, ale třeba i pořízení šlechtického titulu. Nic nebylo nemožné, vše se dalo koupit, stačilo jen mít tu správnou sumu peněz. Proto asi nepřekvapí, že oblíbeným seriálem se stala Dynastie, v níž své složité životní peripetie řeší zámožní hrdinové s atraktivním pozadím jejich luxusních vil, aut, šperků a oblečení.
Skupina solventních lidí byla bezesporu snem každého obchodníka, módní trh nevyjímaje, protože i do oblečení byla ochotna investovat nemalé sumy.

Když se roku 1979 stala Margaret Thatcherová vůbec první britskou ministerskou předsedkyní, jako by to již předznamenalo celou osmou dekádu. Ženy postupovaly na pracovním trhu stále výš a začaly zaujímat pozice, které dříve bývaly obsazovány pouze muži. Jejich úspěchy se odrazily i v módě. Ženám se zdálo výhodné svým oblečením potvrzovat nově nabyté sebevědomí. „Manažerský vzhled," který se zrodil již v 70. letech jako povinná součást šatníku každé zaměstnané ženy, v následujícím desetiletí přešel do „velitelské módy." Její typická silueta se vyznačovala mohutnými ramenními vycpávkami, často v kombinaci s raglánovými, kimonovými či netopýřími rukávy.
Kostým se stal povinnou uniformou silné nekompromisní ženy zaujímající naprosto rovné postavení s muži. Kostýmky ostrých, přísných tvarů připomínaly siluetu 40. let, která se také vyznačovala zdůrazněnými rameny. Typickou siluetou byla ta ve tvaru „Y," ale nosily se též siluety ve tvaru „X," „T" nebo „A." Sukně byla úzká pouzdrová s délkou po kolena. Prim hrály výrazné zářivé barvy, masivní bižuterie a špičaté boty na vysokém podpatku. Také výrazný načesaný účes měl zdůrazňovat sebejistotu nositelky.

Předimenzované tvary se staly jednou z nejtypičtějších charakteristik módy tohoto desetiletí a netýkalo se to jen formálního oblečení. Oversized byly svetry, džínové kraťasy, krajková body a další oblečení.
Halenky byly často opatřené volánky ve tvaru písmene V.
Typickým střihem kalhot se staly tzv. mrkváče s úzkým vysokým pasem, rozšířenými boky a ke kotníkům se zužujícími nohavicemi.
Velké oblibě se těšily různé kovové pásky, cvočky a spony spolu se zipy, druky, kroužky, nýtky, plíšky nebo šněrováním.

Večerní oděvy se nesly na vlně romantiky. Populární byly opět korzetové živůtky s výstřihy ve tvaru srdce opatřené prádlovými ramínky či zcela bez nich, případně s asymetrickým střihem odhalujícím jedno rameno. Sukně byly rozšířené a na konci 80. let se staly hitem sukně balonové. Lesklé materiály sukní se kombinovaly s matným vzhledem sametových živůtků. Oblíbenými kombinacemi se staly černá se zelenou, červenou a fialovou. Hitem byly rovněž neónové barvy.
Móda z prostředí diskoték prosadila do módy blýskavé materiály, flitry, lurex nebo kombinaci černé a zlaté barvy. Minisukně obléknutá do společnosti již přestala být nežádoucí.

Móda 80. let opět s oblibou nahlížela do minulosti, aby tam našla inspiraci pro svou tvorbu. Když britská módní návrhářka Vivienne Westwood navrhla zvonové sukně vyztužené sklápěcími obručemi, které vtipně nazvala mini-crini, zvedla se vlna odporu. Její kolekce se zdála být nenositelnou a absurdní, ale jen o pár měsíců později již ulice plnily bublinové sukně, z nichž největší úspěch slavila vzdutá sukně „pouf," která je oblíbená dodnes. A když jen o rok později představil Christian Lacroix svou kolekci plnou historizujících siluet, nadšeně se mluvilo o luxusu, který bylo možné naposledy spatřit koncem 18. století, kdy se francouzská aristokracie vydávala na svou poslední cestu pod gilotinu. Opulentní vzhled jeho toalet šitých z drahých látek byl přesně tím, po čem společnost vyznávající kult peněz a toužící po přepychu prahla. Filmy vracející se do minulosti, jako např. Amadeus, Nebezpečné známosti nebo Valmont, jen potvrzovaly velké zaujetí dávnou estetikou.
Trend okázale zdobených rób s korzety, vlečkami a krinolínami, jako bychom se náhle ocitli na královských dvorech 18. století, s úspěchem přetrval, zejména u slavnostních oděvů jako plesové nebo svatební šaty, až do dnešních dnů.

80. léta s sebou přinesla nebývalý rozkvět sportování. Touha po krásném těle se stala mantrou moderní ženy, cesta k němu vedla přes aerobik nebo posilovnu. Tělocvična se stala místem určeným nejen ke zdokonalování těla, ale také ke společenskému životu. A to si žádalo stylové oblečení, jehož esencí se staly legíny, trikoty nebo cvičební šortky. Začalo se také experimentovat s materiály, jako byly flísový žerzej nebo lycra, která se stala doslova módním hitem. Již to nebylo oblečení, které by tvarovalo ženské tělo, ale právě naopak to bylo tělo, které udávalo tvar oblečení.
Jako již dříve v minulosti to byl opět film, který zpopularizoval určitý styl oblékání. V tomto případě šlo o snímek Flashdance vyprávějící o tančící svářečce Alex v podání Jennifer Bealsové, který představil trend tanečního oblečení, jehož poznávacím znamením se stala volná mikina spadající z ramen a roztrhaná trička.
Sportovní styl se však neomezil jenom na tělocvičny, ale brzy si našel svou cestu i do světa „velké" módy, a tak se jeho různé prvky začaly objevovat i na oblečení, které primárně ke sportování určeno nebylo. To se ukázalo být natolik geniálním tahem, že tento trend můžeme sledovat až do dnešních dnů.

Podobně jako v předchozích desetiletích zasáhly i do módy 80. let styly ulice. Na výsluní se opět dostaly směry z 50. a 60. let, k nimž patřili jak nespoutaní motorkáři a rockeři, tak i uhlazení mods. Módu ovlivnili i punkeři, za jejichž stylem stála Vivienne Westwood. Pestře barevná číra spolu se spoutanými nebo tartanovými kalhotami, potrhanými oděvy a tričky s urážlivými hesly byla jejich poznávacím znamením. Pro oblečení skinheadů se staly typické polokošile, kardigany, světlé džíny a kožené boty. Hnutí gotiků se inspirovalo viktoriánským smutečním oděvem a Draculou Brama Stokera.
Významnou úlohu sehrály v módě 80. let také městské kluby. Určité kluby přitahovaly určité lidi, což dohromady dalo vzniknout i určitému stylu odívání. Tak například novoromantici si za svou inspiraci vybrali piráta a k jejich popularitě přispěla kapela Duran Duran se svými nadýchanými bílými košilemi. Fosforové legíny, vysoké tenisky a cyklistické dresy se skvěle hodily pro celonoční tančení v rave klubech. Emblémem acid house a raveové kultury se stal optimistický „smajlík," který ale brzy opustil zdi klubů a jeho úsměv se začal objevovat všude. Spojené státy ovládl hiphop a rap, které byly spojeny s perfektním sportovním oblečením, koženými bombery a těžkými zlatými šperky.
Stejně jako v případě sportovního oděvu prvky okrajových módních stylů promlouvaly i do hlavního módního proudu.

Prosperující 80. léta byla přesvědčena o pravdivosti slov, že více je lépe. Týkalo se to všech oblastí života, módu nevyjímaje. Tzv. „velitelský styl" se svými širokými rameny a sytou barevností jasně vyjadřoval ideály společnosti a stal se příznačným pro módu celého desetiletí. Komu se však tato elegance nelíbila, měl na výběr z dalších stylů, od sportovního až třeba po excentrický punkový.
Nám tu jako dědictví osmdesátek zbylo pronikání sportovních prvků do každodenního oblečení a okouzlení opulentními večerními toaletami jako vystřiženými z dob baroka. Tyto tendence totiž překročily práh osmé dekády a táhnou se jako červená nit až do současnosti.

 

A čemu byste dala přednost vy, klasickému kostýmku „velitelské" elegance, uvolněnému sportovnímu stylu nebo raději výstřednímu punku? Přemýšlet o tom můžete nad naší kolekcí.

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info